088 20 80 100

Verbetering van de kwaliteit en toegang tot het basisonderwijs in Shabee Sombo

Verbetering van de kwaliteit en toegang tot het basisonderwijs in Shabee Sombo

VERBETERING VAN DE KWALITEIT EN TOEGANG TOT HET BASISONDERWIJS IN SHABEE SOMBO (ETHIOPIË)

"Onderwijs is het machtigste wapen dat je kunt gebruiken om de wereld te veranderen, het biedt toekomst." - Nelson Mandela

Ruim 54 scholen in het district Shabee Sombo, maar toch verlaat de helft van de kinderen het basisonderwijs vroegtijdig. Hoge kosten voor de aanschaf van materialen, het ontbreken van hygiëne- en menstruatiekits, de beperkte sanitaire voorzieningen en slecht opgeleide leraren zorgen ervoor dat veel kinderen niet aan school beginnen of vroegtijdig de school verlaten. Daarnaast beperken economische en culturele problemen (vroegtijdige huwelijken) de toegang tot onderwijs aanzienlijk.

Vanwege succes in de Borana-zone breidt Cordaid nu uit naar de Jimma Zone. Het project is gestart in schooljaar 2022-2023 en laat veelbelovende resultaten zien. Het is echter van cruciaal belang dat het project nog langer doorloopt om de bevolking te laten geloven in de verbetering van de kwaliteit en toegang tot het basisonderwijs, waarmee kinderen de kans hebben te ontsnappen aan de armoedecirkel en toekomst kunnen creëren.

Door middel van Prestatie Gericht Financieren wil Cordaid scholen stimuleren de prestaties en omstandigheden te verbeteren. Na elk semester wordt er, op basis van resultaten, een subsidie toegekend welke scholen vrij kunnen besteden. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden om leraren te motiveren en te laten bijscholen, les- en leermateriaal aan te schaffen en de schoolinfrastructuur te verbeteren. Ook kunnen er hygiëne- en menstruatiekits gekocht worden, om met name meisjes met vertrouwen en zelfverzekerdheid terug naar school te laten gaan.

Versterking van het onderwijs kan enkel bereikt worden met een plan dat wordt onderworpen aan monitoring en evaluaties van alle betrokken partijen, inclusief ouders en leerlingen. Cordaid zal dit op zich nemen en rapporteren.